مقالات

شناخت قطعات الکترونیکی روی برد

قطعات الکترونیکی برد | خرید تجهیزات و لوازم الکترونیکی در فروشگاه لوازم الکترونیک مهرنور

بردهای الکترونیکی جزئی از تمامی لوازم الکترونیکی هستند که کاربرد گسترده ای نیز دارند. در دنیایی که انسان ها به وفور از لوازم الکترونیکی مانند تلویزیون، یخچال و سایر لوازم برقی داخل خانه، انواع موبایل و تبلت و غیره استفاده می‌کنند وجود کسانی که با ساختار بردهای الکترونیکی آشنایی کامل داشته باشند ضروری می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی قطعات الکترونیکی که روی بردها نصب می شوند بپردازیم. برای خرید و اطلاع از قیمت انواع تجهیزات و لوازم الکترونیکی با فروشگاه اینترنتی لوازم الکترونیک مهرنور  تماس بگیرید.

معرفی قطعات الکترونیکی روی برد

قطعاتی که روی بردهای الکترونیکی قرار می‌گیرند به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: قطعات فعال یا اکتیو و قطعات منفعل یا پسیو. قطعات فعال به قطعاتی اطلاق می‌گردد که توانایی کنترل جریان برق را داشته باشند. ترانزیستور، لوله های خلاء و یکسو کننده های تحت کنترل سیلیکون همگی از قطعات فعال بردهای الکترونیکی می‌باشند. از طرف دیگر به قطعات الکترونیکی که نمی‌توانند جریان برق را از طریق سیگنال های الکترونیکی کنترل کنند قطعات پسیو گفته می شود. خازن ها، القا کننده ها، مقاومت ها و دیودها همگی از جمله قطعات الکترونیکی منفعل یا پسیو روی برد میباشند. اکنون به صورت مجزا قطعات روی بردهای الکترونیکی را بررسی می کنیم.

مقاومت در قطعات الکترونیکی برد

یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی که روی برد قرار دارد مقاومت می‌باشد. مقاومت ها در دو نوع ثابت و متغیر تولید می شوند. این قطعه الکترونیکی برای کاهش جریان و افت ولتاژ به کار رفته و بسته به نوع کاربرد برد الکترونیکی تعداد معینی از آن روی برد نصب می شود. مقاومت ها را به دو دسته معمولی و فیوزی یا سیمی نیز تقسیم می کنند. مقاومت های معمولی مکعبی شکل بوده و رنگ آن ها آبی، مشکی یا سبز است. احتمال خراب شدن این مقاومت ها بسیار کم است و زمانی که برد با مشکل مواجه شود فقط ۵% احتمال دارد که ایراد از مقاومت باشد. معمولاً روی مقاومت های معمولی هیچ عددی نوشته نمی شود.

خازن الکتریکی

یکی دیگر از قطعات الکترونیکی برد روی مدار خازن ها می‌باشند. خازن وظیفه دارد که بار الکتریکی را ذخیره کند. واحد اندازه گیری بار خازن فاراد است و معمولاً برای نشان دادن مقدار دقیق بار خازن از پیشوندهای نانو، میکرو و پیکو استفاده می گردد. خازن ها از نظر ساختار به دو دسته سرامیکی و الکترولیتی تقسیم می شوند. خازن های سرامیکی معمولاً قهوه ای یا طوسی هستند و روی آن ها هیچ عددی نوشته نمی‌شود.

برای خرید و اطلاع از قیمت انواع تجهیزات و لوازم الکترونیکی به سایت فروشگاه اینترنتی لوازم الکترونیک مهرنور مراجعه کنید.

قطعات الکترونیکی برد | خرید تجهیزات و لوازم الکترونیکی در فروشگاه لوازم الکترونیک مهرنور

دیودها

دیودها از جمله قطعات الکترونیکی برد در مدار الکتریکی هستند ک وظایف مختلفی نیز بر عهده دارند. آن ها باید سیگنال های ac را به سیگنال های dc تبدیل و ولتاژ را تنظیم کنند. از طرف دیگر، دیودها وظیفه یک طرفه کردن جریان را نیز برعهده دارند یعنی فقط از یک سمت به جریان اجازه حرکت می دهند.

به علت این نقشی که دیودها در مدار دارند به آن ها یک سو کننده نیز می گویند. دیودها در انواع مختلفی تولید می شوند که شامل دیود های نوری، دیود های زنر و دیود های حساس به نور می‌باشند.

القاگر یا سلف

سلف یا القاگر با نام سیم پیچ نیز شناخته می شود. القاگر یک قطعه پسیو دو سر بوده که وقتی جریان از آن عبور می کند انرژی الکتریکی را به صورت میدان مغناطیسی برای مدت زمان خاصی در خود ذخیره می کند. مهم ترین ویژگی القاگر این است که با تغییر جریان مدار مخالفت کند. مقدار القاگر معمولاً به صورت کدهای رنگی روی آن نوشته می‌شود.

چگونه قطعات الکترونیکی برد تعویض کنیم؟

برای تعویض کردن هر یک از قطعات الکترونیکی برد لازم است که با استفاده از دستگاه هویه اتصال آن ها به برد ذوب شود. سپس پایه های آن را با پنس بلند کرده و قطعه از برد جدا گردد. پس از آن به همان شکل قطعه جدید را جایگزین و با دستگاه هویه پایه های قطعه را به برد متصل می‌کنند.

درباره مهرنور

شما عزیزان می‌توانید خرید خود را در فروشگاه اینترنتی مهرنور ثبت کرده و در سریع ترین زمان ممکن آن را دریافت کنید. این فروشگاه همواره در تلاش است تا با ارائه بهترین لوازم الکترونیکی با قیمت مناسب رضایت شما عزیزان را فراهم آورد. فروشگاه اینترنتی لوازم الکترونیک مهرنور ، با امکان خرید آنلاین و اینترنتی در سراسر ایران و حضوری در کرج ، ارائه دهنده انواع لوازم  و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *