آموزش, درباره محصول, مقالات, مهرنور

نکاتی که باید در خرید چراغ ریلی خوب و پرنور بدانیم چیست؟!

چراغ ریلی باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین چراغ های ریلی در سایت مهرنور

www.mehrnour.com

پرنور ترین چراغ های ریلی

استفاده از چراغ ریلی یکی از راه‌حل‌های روشنایی است که روز به روز بر طرفداران آن افزوده می‌شود. انتخاب ریل چراغ ریلی مناسبو همچنین توجه به ویژگی‌هایی که یک ریل چراغ ریلی خوب را از ریل‌های دیگر متمایز می‌سازد، مواردی است که در این مقاله به آن توجهشده است.

مقدمه

سیستم‌های نورپردازی مدرن می‌توانند راهکاری موثر برای تامین روشنایی مکان‌هایی باشند که در آن‌ها امکان استفاده از چراغ‌هایسقفی وجود ندارد یا بسیار هزینه‌بر است. یکی از این سیستم‌های نورپردازی مدرن، استفاده از چراغ‌های ریلی هستند. چراغ‌های ریلیبرای اولین بار در دهه‌ی ۶۰ میلادی بکار گرفته شدند. استفاده از این سیستم نورپردازی خیلی سریع فراگیر شد و به انتخاب اولطراحان داخلی تبدیل گردید. چراغ‌های ریلی بسیار شناخته شده و محبوب هستند و اغلب در کافه‌ها، فروشگاه‌ها، موزه‌ها و گالری‌هامورد استفاده قرار می‌گیرند؛ امروزه از این نوع چراغ‌ها در نورپردازی منازل به خصوص آشپزخانه‌ها نیز استفاده می‌شود.

در چراغ‌های ریلی، منابع نور بر روی یک ریل نصب می‌شوند و در نتیجه، همگی در یک مسیر قرار می‌گیرند. یکی از نکاتی که باید هنگاماستفاده از چراغ‌های ریلی در نظر داشت، انتخاب ریل‌های مناسب چراغ‌های ریلی است. نورپردازی ریلی بیشتر به عنوان یک سیستمنورپردازی تاکیدی برای تابش نور بر یک سوژه‌ی به خصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد و ویژگی اصلی آن، انعطاف‌پذیری بالا است.

به منظور انتخاب مناسب‌ترین ریل‌ برای چراغ‌های ریلی باید به نوع مکان، مساحت مورد استفاده، نوع نورپردازی، رنگ نور و همچنینهزینه‌های مدنظر برای انجام نورپردازی توجه داشته باشید. یکی از نکاتی که در به کارگیری نورپردازی ریلی باید مورد توجه قرار گیرد،انتخاب نوع ریل است.

مزیت‌های استفاده از ریل در چراغ‌های ریلی

3-2.jpg

ریل های چراغ ریلی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که تحمل وزن چراغ‌های نصب شده بر روی آن‌ها را داشته باشند. همچنین این ریل‌هاامکان برق‌رسانی را مهیا می‌سازند. به همین دلیل باید سیم‌کشی برق در مسیر همین ریل ها صورت گیرد.

بدین طریق دیگر نیازی به سیم‌کشی مستقل چراغ‌ها وجود ندارد و کلیه‌ی چراغ‌ها، انرژی الکتریکی موردنیاز خود را از طریق ریل تأمینمی‌کنند و در نتیجه، نورپردازی منظم‌تر و زیباتر می‌شود. یکی دیگر از مزایای استفاده از چراغ های ریلی این است که می‌توان اینسیستم نورپردازی را در ساختمان‌هایی با سقف بلند بکار گرفت. در صورتی که از ریل مناسب استفاده شود، می‌توان از آن برای بهحرکت در آوردن چراغ‌های ریلی نیز استفاده کرد.

از دیگر مزایای قابل توجه‌ ریل‌های مناسب چراغ‌های ریلی، قابلیت نصب بر روی زمین، دیوار، سقف و سایر سطوح ساختمان است وهمین موجب می‌شود تا نورپردازی از این طریق زوایای مختلف سطوح در ساختمان فراهم شود. یکی دیگر از مزایای ریل‌های مناسبچراغ‌های ریلی این است که به لحاظ اقتصادی برای نورپردازی ساختمان‌هایی که طراحی داخلی خاصی دارند، مقرون به صرفه است. ریل‌های مناسب چراغ‌های ریلی، ابزاری همه کاره هستند و در شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند و کاربردهای متعددیدارند.

ویژگی‌های ریل چراغ ریلی

نورپردازی ریلی بیشتر به عنوان یک سیستم نورپردازی تاکیدی برای تابش نور بر یک سوژه‌ی به خصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد وویژگی اصلی آن، انعطاف‌پذیری بالا است. ریل مناسب با گذشت زمان دچار خمش و تغییر شکل نمی‌شود. از ویژگی‌های دیگر ریل‌هایمناسب چراغ‌های ریلی می‌توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

  • استحکام: از آنجایی که چراغ‌های ریلی با توجه به وات، کیفیت چراغ ریلی و هیت سینک، دارای وزنی بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ گرمهستند و در هر ریل یک متری، امکان نصب حداقل سه چراغ وجود دارد؛ باید به استحکام ریل مناسب توجه کرد. این ریل نباید باگذشت زمان استحکام خود را از دست بدهد و خم شود. نکاتی که در استحکام ریل‌های چراغ‌های ریل تأثیرگذار هستند، عبارتنداز جنس ماده‌ای که ریل از آن ساخته می‌شود و روش ساخت ریل که می‌تواند پرسی یا extrusion باشد.
  • رسانایی: جنس رسانای به کار گرفته شده در ریل‌های مناسب چراغ‌های ریلی بسیار مهم است که می‌توان از جنس مس،آلومینیوم، آهن و غیره باشد.
  • استاندارد نوع ریل: امروزه در بازار می‌توان به این سه نوع استاندارد از ریل‌های چراغ ریلی در سراسر جهان مورد استفاده قرارمی‌گیرند، اشاره کرد:
    • L-SYSTEM (تک فاز معمولی در بازار روشنایی ایران)،
    • H-SYSTEM (سه فاز معمولی در بازار روشنایی ایران)،
    • و J-SYSTEM (تک فاز معمولی در بازار روشنایی خارج از ایران).

این سه نوع ریل چراغ ریلی به اختصار به صورت H، J و L نامگذاری می‌شوند که این نامگذاری برگرفته از نام سازندگانشان به ترتیبHalo، Juno و Lightolier است. به منظور شناسایی هر یک از این ریل‌ها باید به نقاط اتصال توجه کرد. اگر سه نقطه‌ی اتصال وجودداشته باشد، به احتمال زیاد ریل نوع H است؛ در حالی که اگر فاصله‌ی بین نقاط اتصال یک اینچ باشد، نوع ریل J خواهد بود. و درنهایت اگر نقاط اتصال ۸.۷ اینچ از هم فاصله داشته باشند، ریل از نوع L است.

جنس ریل مناسب چراغ ریلی

بدنه‌ی ریل‌های چراغ‌های ریلی معمولاً از جنس آلومینیوم و یا پلاستیک ABS ساخته می‌شوند. ریل‌هایی که از جنس آلومینیوم ساختهمی‌شوند، معمولاً به خاطر ضد زنگ بودن آلومینیوم و استحکام بیشتر نسبت به ریل های پلاستیکی، بیشتر مورد توجه خریداران قرارمی‌گیرند.

ریل‌های آلومینیومی عمدتاً از کیفیت بهتری نسبت به نوع ABS برخوردار هستند. همچنین رنگ بدنه‌ی آلومینیومی این ریل‌ها با گذشتزمان تغییر نمی‌کنند. از ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر بدنه‌های آلومینیومی ریل‌های مناسب چراغ‌های ریلی، دفع حرارت است که درنتیجه از گرم شدن چراغ‌ها و سوختن آن‌ها جلوگیری می‌شود.

ریل‌هایی که از جنس پلاستیک ABS ساخته می‌شوند، تنوع رنگی ندارد و همچنین از قابلیت خم‌کاری برخوردار نیستند.

نکته‌ای که در رابطه با ریل‌های آلومینیومی بایستی توجه داشت این است که اگر ضخامت بدنه ریل از حد معمول نازکتر باشد و به قولیریل استحکام لازم را برای تحمل وزن چراغ های ریلی نداشته باشد، امکان ایجاد انحنا در ریل (به اصطلاح عامیانه شکم آوردن) ریل ویا برش ریل از نواحی اتصال پیچ وجود دارد.

اهمیت رسانای به کار رفته در ریل

در داخل ریل چراغ ریلی، مفتول آهنی یا تسمه‌مسی به منظور رساندن برق به چراغ‌های ریلی و در نتیجه، روشن شدن چراغ‌های ریلی،تعبیه شده است.

یکی از نکات قابل توجه در انتخاب ریل‌های چراغ‌های ریلی، جنس رسانای استفاده شده در این ریل‌هاست. در صورتی که جنس وضخامت رسانای به کار گرفته از حد و اندازه‌های خوبی برخوردار نباشد، مقاومت الکتریکی رسانا بالا رفته و این سیستم امکان اتصالریل‌ها به یکدیگر در طول‌های متوسط و بلند را نخواهد داشت. در عین حال هنگام اتصال پلاتین‌های چراغ و مفتول‌های آهنی به دلیلاکسیداسیون امکان اکسیداسیون و در نتیجه جرقه زدن و آتش سوزی افزایش می‌یابد.

تفاوت رسانای مس و آهن در ریل چراغ ریلی

تفاوت اصلی استفاده از رسانای آهن به جای رسانای مسی در ریل چراغ‌های ریلی، کیفیت رسانش الکتریکی این دو فلز و همچنیناکسیداسیون آن دو است. رسانای مس در برابر اکسید شدن مقاوم است و این موضوع باعث بالاتر رفتن ایمنی استفاده از این دو عنصربه عنوان رسانا در ریل می‌شود.

وقتی شما ریلی می‌خرید که از مفتول آهن به عنوان رسانا در آن استفاده شده است، به مرور زمان به علت رطوبت هوا و همچنین حرارتناشی از جریان ورودی به مفتول، رسانای آهنی در محل‌های اتصال به پلاتین چراغ دچار زنگ‌زدگی و اکسیداسیون می‌شوند. زنگ زدگییا همان اکسیداسیون آهن باعث افزایش مقاومت الکتریکی، آسیب رسیدن به درایور چراغ و همچنین پدید آمدن جرقه می‌شود که اینجرقه ها می‌توانند موجب آتش سوزی و آسیب رسیدن به ریل شوند.

پس هنگام اتصال چندین ریل به یکدیگر باید علاوه بر توان مصرفی کل و حداکثر جریان مجاز رسانای بکار گرفته شده در ریل چراغریلی، باید به نوع رسانای به کار رفته نیز در ساختمان ریل توجه نمود. به طور کلی برای ریل‌هایی که در ساختمان آن‌ها از آهن استفادهگشته است به دلیل ریسک اکسیداسیون در محل اتصال ریل به چراغ و ریل‌ها به یکدیگر، اتصال چند ریل به هم توصیه نمی‌شود.

وجود رابط استاندارد بین ریل‌ها

رابط استاندارد ریل چراغ ریلی به منظور متصل کردن ریل‌ها به یک دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از این رابط‌ها موجبکاهش هزینه سیم‌کشی و سهولت استفاده از چراغ ریلی در مکان‌های مورد نظر می‌شود. معمولاً ریل‌ها با طول‌های استانداردی تولیدمی‌شوند و با استفاده از رابط‌های مختلف در اشکال مختلف می‌توان آن‌ها را به هم متصل نمود.

به طور کلی، رابط‌ها را می‌توان در پنج دسته طبقه‌بندی کرد:

رابط-ریل-چراغ-ریلی-تیپ-B-300x300.jpg

  • رابط‌های مستقیم،
  • رابط‌های L شکل،
  • رابط‌های T شکل،
  • رابط‌های X شکل،
  • و رابط‌های انعطاف‌پذیر.

رابط‌های مستقیم، ریل‌های چراغ‌های ریلی را در یک خط مستقیم به یک دیگر متصل می‌کنند، یعنی با زاویه‌ی ۱۸۰ درجه؛ در حالی کهرابط‌های L شکل به گونه‌ای ریل‌ها را به هم متصل می‌کنند تا زاویه‌ی ۹۰ درجه‌ای بین آن‌ها ایجاد شود. رابط‌های T شکل، سه ریل را بههم متصل می‌کنند تا پیکربندی با شکل T ایجاد گردد در حالی که رابط‌های X شکل، چهار ریل مختلف را به شکل پیکربندی X به هماتصال می‌دهند. از رابط‌های انعطاف‌پذیر به منظور ایجاد زاویه‌ای دلخواه بین دو ریل استفاده می‌شود.رابط ریل در رنگ‌های جمله سفیدو مشکی تولید می‌شوند.

ویژگی‌های مهم ریل‌های سایت مهرنور(ریل باکیفیت و به‌‌صرفه)

با توجه به ریل‌های موجود در بازار و قیمت بسیار بالای ریل‌های وارداتی، ویژگی‌های ریل های تک فاز L-SYSTEM تولید داخلی بهشرح زیر می‌باشند:

  • استفاده از تسمه مسی به عنوان رسانا: در ریل‌ها از تسمه مسی به عنوان رسانا استفاده شده است. مزیت تسمه مسی نسبت بهمفتول و دیگر رساناها، کاهش مقاومت الکتریکی و افزایش کیفیت برقراری اتصال بین چراغ و ریل است. علاوه بر آن با توجه بهمس بودن رسانا، با خیال راحت و بدون نگرانی بابت اکسیداسیون و جرقه، می‌توان از رابط‌های عرضه شده استفاده کرد.
  • عرضه دو نوع ریل رابط و ریل سرخط: ریل‌ در دو نوع سرخط و رابط عرضه می‌شوند. در ادامه به تفصیل به تشریح تفاوت‌های ایندو نوع ریل می‌پردازیم.
  • استحکام فیزیکی: پروفیل طراحی و تولید شده  از استحکام خیلی خوبی برخوردار است، به طوری که می‌تواند به خوبی وزنچراغ‌های ریلی را تحمل کند و دچار انحنا و افتادگی نشود. باید توجه داشته باشید که چراغ های ریلی ال ای دی به دلیل داشتنهیت‌سینک آلومینیومی معمولا از وزن نسبتا بالایی برخوردارند و استحکام ریل از این نظر اهمیت بالایی دارد.
  • اندازه‌های مختلف: ریل در اندازه‌های مختلف از ۰٫۵ متر تا ۲ متر تولید می‌شود. ریل در سایزهای ۰٫۵ متری، ۱ متری، ۱٫۵متری، ۲ متری  تولید می‌شوند. همچنین شما می‌توانید ریل را به صورت سفارشی و تا طول ۲متر خریداری کنید.
  • رسانای برنجی به کار رفته در رابط‌های بین ریلی: در ساختمان رابط های رسانای برنجی به کار رفته است که به دلیل وجود مسدر آلیاژ برنج، رسانایی الکتریکی بسیار بالایی دارد و به دلیل حالت فنری بالا و مناسب اتصال با تسمه مسی به بهترین شیوهبرقرار می‌گردد. همان‌طور که گفتیم این ویژگی باعث می‌شود تا احتمال زنگ‌زدگی و جرقه در محل اتصال‌ ریل ها از بین برود وامکان امتداد ریلها با استفاده از رابط های مختلف با قابلیت اطمینان بالایی میسر گردد.
  • ترمینال ورودی: ریل ها دارای ترمینال ورودی باکیفیت از جنس ABS است که این موضوع کار اتصال ریل را به شبکه برق بسیارساده‌تر نموده و ایمنی ریل را تا حد بسیار بالایی ارتقا داده است.
  • قابلیت اتصال ریل‌ها تا ۵۰ متر: تسمه مسی، استحکام بالا، رابط‌های متفاوت و رسانای برنجی به کار رفته در رابط‌ها، همه و همهدر کنار هم موجب شده‌اند که شما تنها با استفاده از یک ریل سرخط و یک اتصال ورودی از جریان برق، امکان اتصال تا حدود۵۰ متر ریل به یکدیگر را داشته باشید. توجه داشته باشید برای محاسبات دقیق بایستی نوع چراغ ریلی مورد استفاده و جریانمورد نیاز آن را نیز مد نظر قرار دهید.
  • لوازم جانبی: علاوه بر ریل به تولید لوازم جانبی و اتصالات مربوط به ریل نیز می‌پردازد. شما می‌توانید با خرید آویز تلسکوپی و یاکابل‌های آویز، علاوه بر راحتی، ظاهری مدرن به فضای شما می‌بخشند.
  • رنگ‌های سفارشی: شما می‌توانید ریل و چراغ ریلی ها را در رنگ‌های دلخواه و به صورت سفارشی تهیه کنید. برای این منظورکافیست تا با یکی از دفاتر فروش مهرنوذ تماس گرفته و جزئیات مربوط به سفارش خود با رنگ سفارشی را ثبت نمایید.
  • ۰۹۱۲۲۶۴۳۹۹۱
  • چراغ ریلی های اپتونیکا.

چراغ ریلی های مودی

با کیفیت و عالی. نمانور و پارس شعاع توس و

https://mehrnour.com/product/چراغریلی۳%DB%B0-واتاپتونیکادرمهرنورالک/

https://mehrnour.com/product/ریلچراغریلی/

https://mehrnour.com/product/چراغریلی۵%DB%B0-واتمودی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *