مهرنور

انواع سه راهی برق و کاربرد آن ها

انواع سه راهی برقی

انواع سه راهی برق و کاربرد آن ها

سه راهی برق یکی از پرکاربردترین ابزارهای الکتریکی است. برخی از آن‌ها تنها برای ایجاد انشعاب استفاده می‌شوند تا شما بتوانید چند دستگاه را به یک پریز متصل کنید. اما برخی از آن‌ها نقش‌های دیگری نیز دارند، به عنوان مثال محافظ برق هستند یا حتی قابلیت‌هایی چون تایمر دارند و USB می‌خورند. انواع چند راهی‌هایی که در سال‌های اخیر تولید شده‌اند،‌ کاربردهای متنوعی دارند.
سه راهی و چند راهی برق، یکی از پرکاربردترین ابزارهای الکتریکی است

اما بسیاری از افراد با انواع سه راهی برق و کاربرد های آن ها آشنا نیستند. بنابراین نمی‌توانند از قابلیت‌های بسیار چند راهی‌ های برق استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم توضیحات کاملی در مورد این که سه‌راهی و چند راهی برق چیست، انواع سه راهی برق و کاربرد آن ها ارائه کنیم.

کاربرد سه راهی برق

شناخت کاربرد انواع چند راهی برق به شما کمک می‌کند که بهترین محصول را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. برخی از سه‌راهی‌ها تنها یک سیم رابط هستند. یعنی اگر لوازم مورد نظر شما دورتر از پریز قرار گرفته باشد، با چند راهی می‌توان آن را به پریز رساند.

برخی از سه راهی‌ها تنها یک سیم رابط هستند
برخی از سه راهی‌ها تنها یک سیم رابط هستند

سه راهی و چند راهی برق، یکی از محصولات پرکاربرد در میان تجهیزات منزل محسوب می‌شود. برخی دیگر از چندراهی‌ها کاربردهای دیگری نیز دارند. به عنوان مثال سه‌راهی‌هایی که برای دستگاه‌های هوشمند طراحی شده‌اند یا سه راهی‌هایی که دارای تایمر هستند.

انواع سه راهی برق و چند راهی

هنگام خرید سه راهی باید به فاکتورهای مختلف توجه داشته باشید. تعداد و نوع انشعاب سیم‌سیار، کاربرد سیم رابط، امکاناتی که به شما ارائه می‌دهد و محافظ برق بودن، از جمله نکات مهم حین خرید بهترین مدل محصول است. در ادامه به انواع سه‌راهی و چند راهی های برق اشاره می‌کنیم.

سه راهی بدون سیم پارت الکتریک

سه راهی برق بدون سیم

این نوع چند راهی‌ ها زمانی به کار می‌آیند که شما قصد داشته باشید چند وسیله را به یک پریز متصل کنید. به عنوان مثال دستگاه‌هایی چون کامپیوتر یا سینماهای خانگی از چند قسمت تشکیل شده‌اند. برای استفاده از آن‌ها باید تمام قسمت‌ها به برق متصل باشند. برای این کاربرد اگر از چند راهی‌های سیم‌ دار استفاده کنید، فضا بسیار شلوغ و بی‌نظم می‌شود، اما سه‌راهی برق بدون سیم کار را برای شما بسیار آسان‌تر می‌کند.

سه خانه بدون ارت با دوشاخه

سه راهی برق سرامیکی

سه راهی با مغزی سرامیکی، جزو پرکاربردترین و قدیمی‌ترین مدل‌ های سیم رابط محسوب می‌شوند. این سه راهی دارای مغزی از جنس سرامیک بوده و توانایی تحمل حرارت ناشی از انتقال جریان را در سطح بالایی دارند. این مدل از سه راهی ها که به راهی سرامیکی نیز معروف هستند همانند باقی تجهیزات دارای سیم‌هایی با متراژ مختلف هستند. بنابراین اگر سیم یک وسیله کوتاه باشد، می‌توان به کمک چند راهی سرامیکی آن را جبران کرد، البته این نوع چند راهی بدون کابل نیز تولید می‌شود.

سه‌راهی‌ سرامیکی جزو تجهیزات الکتریکی هستند که قابلیت روشن و خاموش کردن دارند. در برخی از این چند راهی‌ها تمام انشعابات با یک کلید کار می‌کند. در برخی دیگر هر کدام از آن‌ها کلید خاموش و روشن جداگانه دارد. محصول زیر از شرکت پارت الکتریک که تحت عنوان «سه خانه بدون ارت شهاب با کلید» معرفی شده، دارای یک کلید خاموش و روشن برای تمام انشعابات می باشد.

سه خانه بدون ارت شهاب با کلید

سه راهی برق جمع شو

در برخی موارد افراد به سه راهی به صورت موقت نیاز دارند. همچنین ممکن است متراژ مورد نظر آن‌ها در هر کاربردی تغییر کند. در این صورت استفاده از چند راهی‌های جمع شو بهترین راهکار است. این سه راهی ها با تعداد انشعاب مختلف تولید می‌شوند. کاربرد آن‌ها منحصر به خانه نیست و حتی در صنعت نیز کاربرد بسیاری دارند.

سه خانه سیار بدون ارت

محصول فوق از شرکت پارت الکتریک که به عنوان «سه خانه سیار بدون ارت» معرفی شده، برتری متمایز کننده‌ای از محصولات مشابه خود دارد و آن طول کابل و نحوه جمع شدن آن می‌باشد. کابل این سه خانه، ۱۲ متر و حداکثر جریان انتقالی آن ۱۶ آمپر می‌باشد. از طرفی کابل این چند راهی به صورت قرقره‌ای باز و بسته می‌شود که سبب شده کاربر بتواند به راحتی و بدون پیچ خوردن سیم، آن را باز کند و یا جمع کند.

سه راهی برق ارت دار

سه راهی‌هایی که دارای محافظ برق هستند، با نام سه راهی ارتدار نیز شناخته می‌شوند. استفاده از این نوع چند راهی برای تجهیزات مختلف در منزل و محل کار شما ضروری است. ولتاژ الکتریکی که وارد پریزها می‌شود، ممکن است به علت‌های مختلف دچار نوسان شود. دستگاه‌های الکتریکی تا حدی می‌توانند در برابر نوسانات جریان برق مقاومت کنند.

اما در صورت نوسانات زیاد، می‌سوزند. سه راهی و چندراهی برق ارت دار، به محض ایجاد نوسان‌های بیش از اندازه برق را قطع می‌کند. هنگام وصل شدن دوباره نیز ولتاژ را برای مدتی کنترل می‌کند. استفاده از این محصول برای دستگاه‌هایی چون یخچال، کامپیوتر، تلویزیون، کولر و… ضروری است.

 

سه راهی برق کلید دار

انواع مختلف چند راهی برق می‌توانند کلید داشته باشند. سه راهی‌ های کلید دار در انواع مختلفی هستند.

-خاموش و روشن تمام انشعابات با یک کلید انجام می‌شود.
-خاموش و روشن شدن چند انشعاب با یک کلید انجام می‌شود.
-هر انشعاب دارای کلید مخصوص به خود است.

شما می‌توانید با توجه به کاربرد مورد نظر خود بهترین سه راهی یا چند راهی را انتخاب کنید.

چند خانه 5+1 با فیوز مینیاتوری

سه راهی برق پارت الکتریک

انواعی از سه راهی و چند راهی های پارت الکتریک که به عنوان محافظ برق نیز عمل می کنند، با بهره مندی از ضمانت نامه معتبر و خدمات پس از فروش انتخاب مناسبی برای استفاده در منزل و یا هر محیط دیگری خواهند بود. از آنجایی که حتی بهترین محافظ های برق هم برای همیشه دوام نخواهند داشت، استفاده از چند راهی با قابلیت حفاظت در برابر نوسانات برق، آن هم با ارائه ضمانت، گزینه ای ایده آل خواهد بود. به این شکل ضمن بر طرف کردن نیاز خود از بابت چندین پریز، می توانید به نحو احسن از وسایل برقی خود محافظت نمایید.

نمونه سه راهی و چند راهی برق پارت الکتریک Part ELectric

چهارخانه ارت دار پارت

 

محافظ دیچیتال usb مدل 5203
محافظ کامپیوتر مغزی سرامیکی مدل 2204

سه راهی برق هوشمند

می‌توان گفت سه راهی برق هوشمند جزو جذاب‌ترین تجهیزات جانبی دنیای دیجیتال محسوب می‌شود. این نوع سه راهی معمولا دارای انواع مختلف پورت است. به همین دلیل شما می‌توانید دستگاه‌ های مختلف را به آن متصل کنید. نکته جذاب در مورد سه راهی هوشمند، مجهز بودن به وای فای است!

سه راهی برق هوشمند
سه راهی برق هوشمند با قابلیت اتصال به WIFI

چند راهی هوشمند به وای فای متصل می‌شود و شما می‌توانید با برنامه‌های مخصوص آن را کنترل کنید و حتی میزان مصرف جریان برق را نیز محاسبه کنید.

 

سه راهی برق تایمر دار

حتما برای شما هم پیش آمده است که تلفن همراه خود را از شب تا صبح در شارژ قرار داده‌اید… یا به هر دلیلی فراموش کرده‌اید موبایل را تا مدت طولانی از برق بکشید. این موضوع آسیب بسیاری به باتری وارد می‌کند. ما از دستگاه‌های مختلف مدام استفاده می‌کنیم و زمان کافی برای قرار دادن آن‌ها در شارژ نداریم. بهترین زمان برای شارژ کردن شب‌هاست که خواب هستیم.

سه راهی برق تایمر دار
سه راهی برق تایمر دار

چند راهی برق تایمر دار این مشکل را حل می‌کند. شما می‌توانید زمان روشن بودن چند راهی تایمر دار را مشخص کنید و با خاطری آسوده گوشی و لپ تاپ و… را به شارژ بزنید. این وسیله در زمان مناسب جریان برق را قطع می‌کند.

سه راهی برق صنعتی

سه راهی برق تنها در خانه کاربرد ندارد و برای صنایع مختلف نیز کاربردی است. آن‌ها در شکل‌های متفاوتی تولید می‌شوند. معمولا دریچه‌ی انشعاب‌هایشان دارای محافظی است که از خطرات احتمالی پیشگیری کند. این سه راهی ها با متریال مقاوم‌تری ساخته می‌شوند. این محصولات قابلیت تأمین ولتاژ مورد نیاز برای دستگاه‌های قدرتمند را نیز دارند.

چند خانه کرال پارت اکتریک

سه راهی برق USB دار

استفاده از سه راهی و چند راهی USB دار، نیاز شما به آداپتور شارژر را از بین می‌برد. شما می‌توانید به جای استفاده از چند آداپتور برای یک سه راهی برق دو شاخه دار، از سه راهی برق با USB  استفاده کنید. حتما برای شما هم  پیش آمده است که افراد دیگر موبایل شما را از شارژ خارج کرده‌اند تا وسیله برقی دیگری را به سه راهی وصل کنند.

سه راهی برق USBدار
سه راهی برق USBدار

سه راهی برق با USB و دوشاخه، دارای انشعابات در شکل‌های مختلف هستند و می‌توانند این مشکل را از بین ببرند.

چند راهی پارت الکتریک با درگاه USB به همراه کلید
چند راهی پارت الکتریک با درگاه USB به همراه کلید

نتیجه گیری پایانی

همانطور که در این مقاله خواندید، سه راهی و چند راهی های برق انواع مختلفی دارند و برای کاربردهای مختلف مناسبند، شما می‌توانید متناسب با کاربرد خود بهترین محصول را انتخاب کنید. به طور خلاصه سه راهی های بدون سیم می‌توانند فضای آزاد بیشتری را در اختیار شما قرار دهند، سه راهی های سرامیکی و جمع شو نیز می‌توانند برای استفاده از تجهیزاتی که سیم کوتاهی دارند کمک کننده باشند و چند راهی های ارت دار و کلید دار هم می‌توانند خیال شما را از بابت امنیت وسایل و ملزومات گران قیمت خود مثل یخچال، کامپیوتر و… آسوده کنند.

از طرفی سه راهی برق تایمر دار برای افرادی که به طول عمر باتری وسایل الکترونیکی خود اهمیت زیادی می‌دهند، یک انتخاب فوق العاده است. سه راهی برق هوشمند و سه راهی و چند راهی USB دار نیز یک بار برای همیشه شما را از بابت مشکلاتی مثل کمبود درگاه برای شارژ گوشی و درگاه های مشترک در منزل و یا فضاهای کاری خلاص می‌کنند!
اگر هم به فعالیت های صنعتی مشغول باشید، سه راهی صنعتی با ساختار مقاومی که دارد می‌تواند برای رفع ولتاژ مورد نیاز شما، بسیار کمک کننده باشد.

درباره مهرنور

شما عزیزان می‌توانید خرید تجهیزات الکترونیکی خود را در فروشگاه اینترنتی مهرنور ثبت کرده و در سریع ترین زمان ممکن آن را دریافت کنید. این فروشگاه همواره در تلاش است تا با ارائه بهترین لوازم الکترونیکی با قیمت مناسب رضایت شما عزیزان را فراهم آورد. فروشگاه اینترنتی لوازم الکتریکی ( برقی )  مهرنور در کرج ، با امکان خرید آنلاین و اینترنتی در سراسر ایران و حضوری در کرج ، ارائه دهنده انواع لوازم و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی می‌باشد. برای خرید و اطلاع از قیمت انواع بخاری برقی با کارشناسان ما در فروشگاه لوازم الکتریکی مهرنورتماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *