مقالات

علم الکترونیک و کاربرد‌های آن

کاربرد علم الکترونیک | خرید تجهیزات و لوازم الکترونیکی در فروشگاه لوازم الکترونیک مهرنور

زندگی انسان‌ها در دنیای امروز به علم الکترونیک درآمیخته شده است. تمامی لوازم برقی امروزی مانند کامپیوتر، موبایل، تبلت و حتی ساده ترین آن‌ها نیز با استفاده از علم الکترونیک پیشرفت کرده‌اند. برای مثال شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که یک ساعت هوشمند به این کوچکی، چگونه اینهمه کارهای جذاب انجام می‌دهد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید. برای اطلاع از انواع کاربرد علم الکترونیک در صنعت و تکنولوژی، با ما همراه باشید. برای خرید و اطلاع از قیمت انواع تجهیزات و لوازم الکترونیکی با فروشگاه اینترنتی لوازم الکترونیک مهرنور  تماس بگیرید.

تاریخچه علم الکترونیک

برای اینکه مفهوم علم الکترونیک را بهتر درک کنید، نیاز است که تصورات و تفکراذت خود را از دنیای برق کنار بگذارید. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دنیای برق با دنیای الکترونیک این است که در دنیای الکترونیک اصلا از ژنراتورهای تولید جریان، خطوط انتقال و سایر وسایل الکترومکانیکی خبری نیست. آغاز و سرچشمه این تفاوت‌های قابل لمس و مشهود در سال ۱۹۰۶ بعد از اختراع ترایود توسط لی دفار بود. این اختراع موجب تقویت سیگنال‌های مختلف به خصوص سیگنال‌های رادیویی شد.

بخش با اهمیت موضوع این است که تمامی این فعالیت‌ها تا حد ممکن از کمترین اثر از المان‌های مکانیکی و یا الکترومکانیکی بهره برده بودند. نام این علم تا پیش از سال ۱۹۵۰میلادی تتکنولوژی رادیویی بود؛زیرا این علم بیشتر برای منتقل کردن داده‌های رادیویی، فرستنده‌ها و گیرنده‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما گفتنی است که تمامی این تصورات تا قبل از اختراع ترانزیستورها ادامه داشت. به عبارتی نقطه عطف پیشرفت علم و تکنولوژی اختراع ترانزیستورها بود.

الکترونیک‌چیست؟

به طور قطع می‌توان گفت تمام علم الکترونیک با توجه به رفتار الکترون‌هاست. نام گذاری این علم نیز بر همین اساس انجام شده است. اساس ساخت ترانزیستورها  نیز همین رفتار الکترون‌هاست. علم الکارونیک قطعات الکترونیکی ساخته شده در مدارهای مختلف را بررسی می‌کند.

قطعات کاربردی علم‌الکترونیک

کسانی که با علم برق آشنایی دارند، قطعا نام مقاوت، خازن و سلف به گوششان خورده است. این قطعات از ساده‌ترین قطعات الکترونیکی موجود در مدارها هستند. در ادامه، این قطعات را به طور مختصر برای شما شرح می‌دهیم.

مقاومت:

همان گونه که از نام این المان نیز مشخص است، در تعریف آن نیز این گونه بیان می‌شود که مقاومت‌ها در مقابل عبور جریان مقاومت کرده و جریانی که از آن‌ها عبور می‌کند نیز از قانون اهم پیروی می‌کند.

خازن:

خازن‌ها المانی برای ذخیره انرژی الکتریکی هستند و زمانی که مقدار مشخصی جریان از آن عبور می‌کند، شارژ شده و مسیر عبور جریان را می‌بندد. خازن‌ها در جریان‌های متناوب با فرکانس زیاد، اتصال کوتاه یا یک سیم در نظر گرفته می‌شود.

سلف:

این المان نیز مانند خازن جزو ذخیره سازهای انرژی الکتریکی در مدار هستند. اما تفاوت اصلی سلف‌ها با خازن در این است که در جریان‌های ثابت( فرکانس صفر)، اتصال کوتاه و در فرکانس‌های بالا باز شدن مدار موجب سد شدن مسیر عبور جریان می‌شود.

کاربرد الکترونیک

این علم تاثیر بسزایی در پیشرفت علم داشته است. همانطور که گفتیم کاربرد علم الکترونیک بسیار وسیع و گسترده است. درادامه چند مورد از کاربرد این علم را با هم بررسی می‌کنیم.

  1. استفاده در تمام وسایل ارتباطی مانند موبایل، کامپیوتر و ..
  2. مورد استفاده در لوازم صوتی و تصویری
  3. سیستم هوشمند اتومبیل
  4. سیستم‌های ناوبری حمل و نقل
  5. دستگاه‌های پزشکی
  6. دزدگیر مکان‌های عمومی

کاربرد الکترونیک در صنعت

این علم در بسیاری از موارد صنعتی و برق قدرت نیز کاربرد زیادی دارد. در ادامه چند مورد از این کاربردها را برای شما معرفی می‌کنیم:

  • استفاده از مدارهای الکترونیکی به همراه تجهیزات قدرتی
  • استفاده از میکروکنترلرهای صنعتی در طراحی و ساخت کنترل کننده‌های هوشمند
  • سیستم هشدار دهنده حریق
  • انواع کنترل کننده‌های صنعتی
  • کلیه سیستم‌های اتوماسیون صنعتی

درباره مهرنور

شما عزیزان می‌توانید خرید خود را در فروشگاه اینترنتی مهرنور ثبت کرده و در سریع ترین زمان ممکن آن را دریافت کنید. این فروشگاه همواره در تلاش است تا با ارائه بهترین لوازم الکترونیکی با قیمت مناسب رضایت شما عزیزان را فراهم آورد. فروشگاه اینترنتی لوازم برقی و الکترونیک مهر نور ، با امکان خرید آنلاین و اینترنتی در سراسر ایران و حضوری در کرج ، ارائه دهنده انواع لوازم  و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *