مقالات

کابل HDMI چیست ؟

کابل HDMI چیست ؟

کابل HDMI چیست؟

HDMI مخفف High-Definition Multimedia Interface است که استانداردی برای انتقال همزمان ویدئو و صدا دیجیتال از منبعی مانند کامپیوتر یا جعبه کابل تلویزیون به مانیتور کامپیوتر، تلویزیون یا پروژکتور است. در ابتدا توسط کنسرسیومی از تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی توسعه یافت، اما تقریباً همه تلویزیون‌ها و مانیتورهای رایانه از رابط پشتیبانی می‌کنند.
هدف از ابتکار HDMI در سال ۲۰۰۲ بهبود استانداردهای اتصال موجود (مانند DVI، ویدیوی کامپوننت) با ایجاد یک رابط کوچکتر، افزودن پشتیبانی از صدای تعبیه شده و ارائه سیگنال ویدئویی با وضوح بالاتر بود. موفقیت HDMI چنان بود که تا سال ۲۰۰۸، محموله‌های دستگاه‌های دارای HDMI از DVI فراتر رفت. تا پایان سال ۲۰۰۹، تمام تلویزیون های HD حداقل یک پورت HDMI داشتند.

کابل های HDMI

رابط HDMI به یک پورت اجازه می‌دهد تا ویدیوی دیجیتال با وضوح بالا، صدا با کیفیت تئاتر و دستورات دستگاه را از طریق یک کانکتور HDMI و یک سیم HDMI ارسال کند، که هر کدام برای پشتیبانی از وضوح تصویر و ویژگی‌های مشخصات HDMI طراحی شده‌اند.
کانکتورهای HDMI در سه اندازه استاندارد، مینی و میکرو موجود هستند.

انواع مختلفی از کابل HDMI نیز وجود دارد (نمودار زیر را ببینید). همه کابل‌ها از آرم استفاده نمی‌کنند، اما مشخصات کابل باید نشان دهد که آیا استاندارد، پرسرعت، پریمیوم با سرعت بالا یا فوق‌العاده است. اگر نوع نشان داده نشده است،
کابل‌های ۴K HDMI گاهی اوقات به عنوان Premium High Speed ​​و کابل‌های ۸K HDMI با عنوان Ultra High Speed ​​شناخته می‌شوند. کابل HDMI با سرعت ممتاز و کابل HDMI با سرعت فوق العاده، علائم تجاری یا علائم تجاری ثبت شده HDMI Licensing Administrator, Inc.

پورت ها و کانکتورهای HDMI

اکثر کانکتورهای HDMI مورد استفاده امروزه نوع A (استاندارد)، نوع C (مینی) و نوع D (میکرو) هستند . HDMI Type B (Dual Link) برای نمایشگرهای با وضوح بسیار بالا توسعه داده شد اما هرگز استفاده نشد. همچنین کانکتور HDMI نوع E که برای کاربردهای خودرویی و صنعتی در نظر گرفته شده است.

کانکتور HDMI استاندارد (نوع A) پرکاربردترین کانکتور در بین پنج نوع کانکتور HDMI است. این کانکتورهای ۱۹ پین را می توان تقریباً در هر برند تلویزیون، مانیتور رایانه، کنسول بازی، دستگاه پخش جریانی و رایانه رومیزی یافت.
کانکتورهای Mini HDMI (نوع C) همچنین دارای ۱۹ پین هستند و از همان ویژگی‌های کانکتور نوع A با اندازه کامل در فرم کوچکتر و فشرده‌تر پشتیبانی می‌کنند. به دلیل اندازه کوچکتر، معمولاً در دستگاه های قابل حمل مانند دوربین های DSLR و تبلت ها استفاده می شود.
کوچکترین کانکتور HDMI، Micro HDMI (نوع D)، تقریباً نصف عرض کانکتور Mini HDMI است، اما همچنان عملکرد کامل برادران بزرگتر خود را حفظ می کند. اتصالات Micro HDMI در دستگاه های کوچک و قابل حمل مانند تلفن ها استفاده می شود.
کابل HDMI ولتاژ پایین در نظر گرفته می شود، بنابراین می توانید آن را در داخل دیوار نصب کنید. صفحات HDMI ظاهری تمیز و تمام شده می دهند و دارای کانکتور مادگی در قسمت داخلی هستند .

کیستون های HDMI نیز برای برنامه های ساینیج دیجیتال و امکانات کنفرانس بزرگ با نمایشگرهای زیادی که از یک مکان مرکزی تغذیه می شوند در دسترس هستند.

کدام بهترین است… کابل HDMI داخلی یا HDMI بی سیم؟

اتصال کابل گزینه نسبتاً ارزانی است که سیگنال قوی و قابل اعتمادی را ارائه می دهد، اما نصب آن ممکن است دشوار باشد، بسته به وضوح، به یک مکان و فاصله ۲۵-۵۰ متری محدود می شود. مسافت های طولانی تر به کابل فعال یا توسعه دهنده HDMI نیاز دارند. نصب یک توسعه دهنده HDMI بی سیم بسیار ساده تر است، به راحتی می توان آن را جابجا کرد و می تواند سیگنال ویدیویی با وضوح بالا را به گیرنده های متعدد پخش کند.
توجه: کابل های HDMI داخلی دارای رتبه بندی CL2 یا CL3 هستند. این بدان معنی است که روکش کابل مقاوم در برابر آتش است و برای کاربردهای داخل دیواری با ولتاژ پایین مناسب است.

آیا تفاوتی در عملکرد بین کانکتورهای استاندارد، مینی و میکرو HDMI وجود دارد؟

هر سه کانکتور ۱۹ پین یکسان دارند، اما برخی ممکن است تخصیص پین های متفاوتی داشته باشند. از نظر عملکرد، همه آنها از وضوح و ویژگی های HDMI 1.4 به بعد پشتیبانی می کنند.

آیا می توان از پورت USB-C برای انتقال HDMI به مانیتور استفاده کرد؟

بله. در حالت Alt، برخی از پین‌های یک رابط USB-C برای انتقال پروتکل‌های دیگر استفاده می‌شوند. این اجازه می دهد تا پورت/کانکتور USB-C که به طور گسترده پذیرفته شده است، برای چیزی بیشتر از داده یا برق USB استفاده شود. تا به امروز، چهار حالت جایگزین وجود دارد: DisplayPort، Mobile High-Definition Link (MHL)، Thunderbolt و HDMI. HDMI Alt-Mode از تمام ویژگی‌های HDMI 1.4b، از جمله وضوح تصویر ۴K @ 30 هرتز و بالاتر پشتیبانی می‌کند.

درباره مهرنور

شما عزیزان می‌توانید خرید تجهیزات الکترونیکی خود را در فروشگاه اینترنتی مهرنور ثبت کرده و در سریع ترین زمان ممکن آن را دریافت کنید. این فروشگاه همواره در تلاش است تا با ارائه بهترین لوازم الکترونیکی با قیمت مناسب رضایت شما عزیزان را فراهم آورد. فروشگاه اینترنتی لوازم الکتریکی ( برقی )  مهرنور در کرج ، با امکان خرید آنلاین و اینترنتی در سراسر ایران و حضوری در کرج ، ارائه دهنده انواع لوازم و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی می‌باشد. برای خرید و اطلاع از قیمت انواع لامپ ادیسونی با کارشناسان ما در فروشگاه لوازم الکتریکی مهرنورتماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *